Marijn Moerman

Ik ben geïnteresseerd in beweging. Dat kan zijn beweging in gedachten, de langzame ontwikkeling van perspectief, of snelle aha-erlebnissen. Dat kunnen ook de golven van het hart zijn. Maar het is ook zeker bewegen in de letterlijke zin van het woord: actieve werkvormen. Het liefst breng ik ze met elkaar in verband: als de gedachte gesetteld is over een bepaald onderwerp, hoe krijgen we dan het hart op gang voor engagement binnen dit onderwerp? Of juist andersom. In de module Geld van de Bildung Academie worden de studenten een week lang ‘onder bewind’ gesteld, oftewel: leven op 20€ per week, net zoals mensen in de schuldsanering. In die week krijgen ze ook lessen over armoede en de systemen van schuldsanering. Het beginnen bij de ervaring levert een heel andere relatie met de theorie op, en betrekt zowel het hart als het hoofd.

Voor mij raakt de beweeglijkheid van de lessen, en de mogelijkheid tot nieuwe dingen vinden op verschillende vlakken, aan de essentie van leren: nieuwsgierigheid. Het zoeken, het vinden, het kijken, het proberen, het zijn allemaal acties, allemaal plaatsverschuivingen, die voor mij het onderwijs en alle onderwerpen daarbinnen eindeloos interessant maakt.

  • Initiatiefnemer DBA
  • Ontwikkelaar en docent van de modules Overtuigingskracht en Kunst @ DBA
  • Theatermaakster en filosofe
  • Retorica docente @ o.a. Universiteit van Amsterdam en Radboud Universiteit Nijmegen