logo

Het fenomeen overtuigingskracht: hoe vertel jij een overtuigend verhaal?

Wat maakt iemand effectief in het overbrengen van een bepaalde boodschap in een verbale context?

Tijdens het programma van de Bildung Sprekers Academie ga je op zoek naar hoe je vanuit jouw persoonlijkheid een publiek tot aandacht en verwondering kunt brengen. Binnen een gevarieerde groep ga je aan de slag met stemgebruik, houding, improvisatie en tekst opbouw, middels colleges en workshops, maar ook vooral door gewoon te proberen.

Daarin zul je vaak merken dat je al veer meer kunt dan je denkt, maar gelukkig is er ook voldoende ruimte om te falen en daarvan te leren. Door te luisteren, te ervaren en te doen leer je vertrouwen opbouwen in je publiek en in jezelf om in zowel vertrouwde als nieuwe omgevingen een krachtig verhaal te kunnen neerzetten.

Op theorie niveau wordt gebruik gemaakt van kennis uit de klassieke en moderne retorica om antwoord te geven op deze vraag, op praktijkniveau 

wordt middels oefeningen uit theater en voordrachtskunde deze kennis omgezet in kunde. Als een Bildungsprogramma vormen je eigen competenties, overwegingen en denkwijzen het uitgangspunt en is er veel ruimte voor ervaren, reflectie en discussie.

Bovendien staat de verhouding tussen de deelnemer als individu, als deel van een groep en als deel van een samenleving centraal. Want overtuigingskracht is geen objectief iets; het komt tot stand in de interactie tussen het individu en de groep, tussen een spreker en een publiek.

”Over je eigen stemgebruik, houding/gebaren en spreekstijl – en wat het effect daarvan is – leer je niet alleen door te doen, maar ook door te kijken naar anderen. Dat is soms confronterend, maar ook bevrijdend. Die kennis is bovendien niet alleen inzichtelijk voor publiek spreken, maar eigenlijk in veel meer situaties waarin je communiceert. En juist omdat het allemaal al confronterend genoeg is was de groep continu hecht en solidair, en hielp elkaar om verder te komen. Een bijzondere maar ook gewoon erg leuke ervaring; er viel gelukkig ook veel te lachen.”

Ammeke, Islamwetenschapper, 33 jaar, Deelneemster Bildung Sprekersacademie

Overtuigingskracht in de meest brede zin van het woord

Het geven van een persuasieve toespraak is de kernfocus van de retorica, maar overtuigend spreken speelt zich uiteraard af in meer contexten dan alleen de speech. In tal van alledaagse situaties, of we nu een discussie voeren met een vriend of vriendin, solliciteren op een baan of een punt willen maken in een vergadering, zijn we doelbewust bezig met overtuigen. Het jaarprogramma concentreert zich daarom op overtuigingskracht in de meest brede zin van het woord en heeft als doel om deelnemers op te leiden tot overtuigend spreker in zowel formele als informele situaties.

Het jaarprogramma 2019-2020 bestaat uit 33 wekelijkse bijeenkomsten (en een afsluitend diner) en start op 5 september, 2019. De bijeenkomsten vinden plaats op donderdagavonden van 19.00 tot 21.30.

Het combineren van theoretische inzichten en praktische ervaringen 

Traditioneel is het domein van de overtuigingskracht de redevoering: een voordracht over een bepaald onderwerp waarin een variatie aan inhoudelijke en stijlkundige technieken worden aangewend om een publiek van een boodschap te overtuigen. Het doel van het halfjaarprogramma is dan ook om theoretische inzichten en praktische ervaringen te combineren om een effectieve redevoering te kunnen produceren.

Het halfjaarprogramma 2019 bestaat uit zestien wekelijkse bijeenkomsten (en een afsluitend diner) en start op 4 september, 2019. De bijeenkomsten vinden plaats op woensdagavonden van 19.00 tot 21.30.

Wist je dat… Als lid ontvang je 15% korting op je deelname aan de programma’s van de Sprekers Academie!
Meer informatie over het lidmaatschap vind je hier

Meer informatie over de Bildung sprekersacademie en beide programma’s? Kijk dan hier.