logo

In gesprek met Jaargids Esli over het begeleiden van de volgende lichting Bildung master studenten.

Op 30 augustus 2019 begint een nieuwe groep studenten aan het gloednieuwe Bildung masterjaar

Naast de gastexperts waarvan de studenten tijdens het Bildung masterjaar les krijgen wordt het intensieve proces dat tijdens het masterjaar doorlopen wordt ook begeleid door gidsen.

Zo zijn er meerdere jaargidsen die er vanaf het begin bij zijn. Jaargidsen zijn mensen die getraind zijn in het begeleiden van persoonlijke- en groepsprocessen. Omdat de jaargidsen er gedurende het gehele proces bij zijn, is er altijd iemand waarop je kunt terugvallen.

Naast de jaargidsen zijn er ook modulegidsen, die voor kortere periodes bij het programma betrokken zijn. De modulegidsen zijn organisatorisch verantwoordelijk voor het programma. Ze zijn intensief betrokken geweest bij de opbouw van het programma en zijn dan ook goed op de hoogte van de inhoudelijke lijn.

Vandaag spreken we met Esli, Bildung Adviseur, Projectmedewerker en Jaargids van het komende Bildung masterjaar.

Waar kijk jij als jaargids het meeste naar uit bij de Bildung master?

De opdrachten bij de Bildung Academie zijn echt uniek! Ik ben zelf betrokken geweest bij het ontwerpen van de onderwijsmodule ‘Rebellie’. We hebben in het team goed nagedacht over wat de opdrachten kunnen betekenen voor de student en hoe we ze onderscheidend maken van wat er doorgaans gebeurt in een universitaire onderwijsomgeving. Het zijn de opdrachten die de student uitdagen uit hun comfort zone te komen. Ze spelen met grenzen, theorie vs praktijk en de individuele ervaring.

“De opdrachten bij Bildung zijn echt uniek! Ze spelen met grenzen, theorie vs praktijk en de individuele ervaring”

Kun je een voorbeeld geven van zo’n typische Bildung opdracht?

Denk nou bijvoorbeeld aan een opdracht als ‘het kledingexperiment’ onder leiding van gastmeester Aynouk Tan waarin de relatie tussen uiterlijk en identiteit wordt onderzocht. Hoe vormen kleren onze (eigen)waarde? Hoe faciliteren zij sociale interactie, voorkeuren en gedrag? Door te experimenteren met kleding ervaart de groep studenten welk systeem zij belichamen via het uiterlijk.  Zulke experimenten kun je alleen doen in een onderwijsomgeving waarin veel openheid en vertrouwen is want er komt absoluut iets los in jou als individu maar ook in de groep.

”Er komt absoluut iets los in jou als individu maar ook in de groep.”

Waarom is de rol van de groep zo belangrijk?

Onderwijs is er meestal op gericht om je klaar te stomen voor het beroepsleven en doet dat door zoveel mogelijk cognitieve kennis mee te geven. Dat is ook heel belangrijk maar een ander belangrijk deel van het leven gaat over zelfontplooiing en hoe jij je verhoudt tot de groep. Daar kun je allerlei ideeën bij hebben maar groepsdynamiek ondergaan levert hele nieuwe ervaringen en inzichten op.

Wat is jouw rol als gids precies?

Ik zal de student begeleiden in zijn proces. Soms heb je als student allerlei vragen in je hoofd en daar horen dan vaste antwoorden bij. Ik vind het mooi om dan door te vragen en te kijken welke overtuigingen eronder liggen. Mijn doel als gids is om de student te begeleiden in een nieuw gebied waar je anders in je uppie wellicht niet zou komen. Samen gaan we op zoek naar wat de student drijft. Door middel van feedback en reflectie wordt de student bewust van waar hij voor staat en waar hij naartoe wilt.

”Onderwijs is gericht op het klaarstomen voor het beroepsleven door zoveel mogelijk cognitieve kennis. Een ander belangrijk deel van het leven gaat over zelfontplooiing. Ik zal de student begeleiden in dit proces.”

Wat wil je tegen iedereen zeggen die nog nieuwsgierig is naar de Bildung master?

Het is uitdagend onderwijs dat allerlei verschillende aspecten van jezelf aan bod laat komen. Als je nieuwsgierig bent naar ontwikkeling en andere invalshoeken moet je dit zeker doen!


Benieuwd of je nog mee kunt doen met de Bildung master? Neem contact op met één van onze onderwijsadviseurs voor een persoonlijk adviesgesprek. Voor meer informatie klik je hier.