logo

Bildung student Sem aan het woord: “Bildung voelt als een cadeau dat ik mezelf heb gegeven.”

Waarom koos je voor de Bildung Master?

‘In de jaren voor de Bildung heb ik een aantal verschillende dingen gedaan: ik studeerde Cultureel Erfgoed en werkte voor het AFK, als fondsenwerver voor het Tropenmuseum en ik had een aantal jaar een eigen cateringbedrijf. Allemaal leuk en inspirerend, maar ik besefte toch dat ik nog iets compleet anders wilde leren. Over de Bildung had ik goede verhalen gehoord, het gaf me de mogelijkheid om weer nieuwe mensen te leren kennen en door de excursies op nieuwe plekken te komen.

In de periode van de inschrijving kreeg ik een baan aangeboden als directeur van MijnStadstuin, een stadslandbouwproject in Amsterdam-West. Dat zou een baan zijn van twee à drie dagen in de week, ik twijfelde of de Bildung Academie daarnaast zou passen, maar uiteindelijk besloot ik het gewoon te doen.

Eenmaal begonnen kwam ik erachter dat ik de afgelopen tien jaar best wel hard heb ‘gerend’, en vooral veel vooruit heb gekeken. De Bildung gaf me de kans om ook terug te kijken, om te reflecteren. Dat had ik eerlijk gezegd niet echt voorzien, maar het is wel heel fijn.’het onderwerp – dat vind ik sowieso al heel leuk – over voedsel en de productie daarvan. En dan daar zijn en de hele dag gewoon heel erg aan staan. Het heel interessant vinden wat iedereen zegt. Dat was voor mij wel eentje die er uitsprong.

Is er een ontwikkeling tussen toen je begon met de Bildung en nu?

‘Ja, die reflectie heeft ervoor gezorgd dat ik alerter ben op hoe ik dingen doe. De Bildung zet je aan het denken over je handelen en helpt je experimenteren met de manier waarop je dingen aanpakt. Het gaat dus niet zozeer om wát je doet, maar hóé je het doet. Ik leerde om soms even stil te staan en om me heen te kijken.’

Hoe is Bildung-onderwijs anders dan regulier onderwijs?

‘In de master train je niet alleen je cognitieve vaardigheden, maar ook veel andere. Daarmee maakt het je een completer mens. Nou ja, een completer mens… Een breder mens.’

Hoe word je dan getraind, op welke manier worden de lessen vormgegeven?

‘Om te beginnen wordt je creativiteit aangesproken. Mattie, een van de docenten, doet dat bijvoorbeeld vaak door middel van heel concrete opdrachten. We moesten eens een waterballon in de lucht gooien, kapot laten vallen, van de spetters een tekening maken en daarover een verhaal schrijven. Dat klinkt heel vaag maar het geeft mij de mogelijkheid om juist creatief te worden. Van dat soort opdrachten, waarbij de kaders vastliggen en je daarbinnen kan spelen, geniet ik enorm.

Daarnaast kom je door de master op plekken waar je normaal misschien niet zo snel komt. Je gaat de hort op, je komt tijdens excursies in aanraking met mensen en verhalen die je normaal gesproken niet zou leren kennen. Daar put ik veel energie uit.’

“De opleiding zorgt ervoor dat je persoonlijke uitdagingen aangaat. Dat kan alleen maar doordat de docenten je zo goed kennen.”

Kun je een voorbeeld geven van zo’n excursie?

‘We zijn met de module energie naar een boerderij geweest – een hele dag praten en informatie opdoen over voedsel en voedselproductie. Dat soort dagen springen er voor mij echt uit: van de autoreis heen tot het biertje na afloop. Met de module Religie & Spiritualiteit ben ik op tal van plekken geweest waar ik ‘normaal’ niet zo snel kom. In de protestantse diaconie bijvoorbeeld, in de tempel van een boeddhistische monnik maar we hebben bijvoorbeeld ook een workshop breathwork gedaan.’ Iets waar ik normaal nooit aan zou beginnen maar wat zonder meer een bijzondere ervaring was.

En hoe word je getoetst?

‘Ik voel me eigenlijk nooit echt getoetst. Ik heb wel het idee dat de docenten en leermeesters goed weten wie ik ben en mij daardoor kunnen uitdagen. Een vrij groot onderdeel van het programma – zeker in de derde en vierde fase – zijn de één-op-één-gesprekken. Daarin merk ik hoe makkelijk de docenten tot de kern komen, waardoor ze op mijn pijnpunten kunnen ingaan. Daar heb ik meer aan dan aan een toets over specifieke kennis. Dat is wel echt bewonderenswaardig.’

Dus je gaat meer een uitdaging aan met jezelf dan dat je getoetst wordt?

‘Ja, de opleiding zorgt ervoor dat je persoonlijke uitdagingen aangaat. Dat kan dus alleen maar doordat de docenten je zo goed kennen.’

Kun je iets vertellen over je medestudenten? Je maakt deel uit van een kleine interdisciplinaire groep, toch?

‘Het is een groep van dertig studenten. De groep is inderdaad interdisciplinair en dat is erg leuk. Ik vind het sowieso een meerwaarde om in contact te zijn met mensen die anders kijken dan dat ik dat doe. Iemand die natuur-, schei- en wiskunde heeft gestudeerd, denkt misschien net op een andere manier na en stelt net andere vragen dan dat ik dat doe. Dat levert juist de meest interessante gesprekken op.

En als ik een kanttekening mag plaatsen: de groep is niet divers qua culturele achtergrond en opleidingsniveau, dat vind ik een gemis. Het is een witte, hoogopgeleide groep. Dat is wat mij betreft absoluut nog iets om aan te werken.’

“In de master train je niet alleen je cognitieve vaardigheden, maar ook veel andere. Daarmee maakt het je een completer mens. Nou ja, een completer mens… Een breder mens.”

De opleiding loopt nog. Wat ben je nu aan het doen?

‘In eerste instantie was ik van plan om in de derde en vierde fase, wat zeg maar de scriptiefase is, iets te gaan doen wat ik al heel lang wilde doen, zoals het organiseren van een filmfestival of het opnemen van een podcast. Maar na de eerste twee fases kwam ik er tijdens de één-op-één-gesprekken met Zelah, mijn gids, achter dat het voor mij eigenlijk interessanter zou zijn om wat meer stil te staan en wat meer zonder een heel duidelijk doel te doen. Door mijn werkzaamheden kwam ik in een soort roes die ik wel prettig vond, maar ook wel weer leidde tot waar ik al vaker was geweest. Nu probeer ik wat meer stil te staan, wat meer niet zoveel te doen te hebben.  Dat is voor mij lastig en confronterend maar ook enorm leervol.

Als je iets tegen een potentieel student zou mogen zeggen, wat zou dat dan zijn?

‘Vrij snel in het leerjaar zei ik tegen mezelf: ‘Het voelt als een cadeau dat ik mezelf heb gegeven.’ Het is mijn doel om de wereld wat mooier achter te laten dan ik haar heb gevonden. De Bildung helpt mij om me te ontwikkelen op gebieden waarin ik me jarenlang niet heb ontwikkeld, terwijl ik toch altijd druk bezig was, door goed over mezelf na te denken en de confrontatie met mezelf aan te gaan.

‘Op die manier kan het voor iedereen leerrijk zijn.’

Meer informatie en de mogelijkheid om je aan te melden vind je hier.