logo

Fasegids Katharina aan het woord: “Buiten Bildung heb je niet de kans om op zo’n structurele wijze iets te ontwrichten en het ook weer te fixen.”

Je hebt vanuit veel verschillende invalshoeken de Bildung Academie meegemaakt. Als studente van Bildungjaar 2018-2019, bouwer van de module Identiteit en gids. Kun je mij zeggen wat Bildung voor jou betekent? 

Voor mij betekent Bildung het beseffen of leren ervaren dat dingen net anders zijn dan je dacht. Het betekent voor mij ook het verplaatsen of helemaal loslaten van je eigen coördinatiesysteem. Je krijgt bij Bildung de mogelijkheid opnieuw je schaakbord in te richten en stil te staan bij welke pionnen je waar wilt plaatsen.

Het meest fundamentele bij Bildung is wel de ervaring. Je kunt altijd wel dingen leren, maar het informele of het onzichtbare dat gebeurt is veel belangrijker. 

Bij Bildung ga je ervaren, dat je consistent wordt opgevangen wanneer je valt. Die ervaring vind ik echt uniek aan de Bildung Academie.  

Ook de groep maakt Bildung uniek. Ik vroeg mezelf vooraf: Wat betekent het voor mij als ik één jaar met een groep ben en die groep alles van mij gaat zien? Bij Bildung is alles transparant. Wat dan overblijft is het vertrouwen dat je bij een groep hoort en als geheel persoon wordt geaccepteerd, zonder dat je een bepaalde rol hoeft voor te houden. 

Zie je bepaalde persoonlijke eigenschappen terugkomen bij Bildungstudenten die zich aanmelden?

Ik denk dat iedereen (tenminste in mijn groep) een zoekende houding in zich had. Iedereen was op zoek naar antwoorden, verdieping en naar andere mensen die mee willen nadenken. Mensen die niet afhaken zodra een discussie langer duurt, maar het echt willen begrijpen. Ze hebben een openheid naar deze zoektocht. 

Tegelijkertijd denk ik ook dat het voor veel van deze mensen geldt, dat ze teveel in hun hoofd zitten en meer kunnen luisteren naar hun gevoel.

Hoe ben jij erbij gekomen om te gaan bouwen?

De laatste fase van Bildung, de Podiafase, brak aan. Dit is een vrije fase, waarin iedereen een eigen project mag bedenken. De organisatie van Bildung kwam bij ons langs, op zoek naar mensen die het programma voor volgend jaar wilden gaan bouwen. Toen ik hoorde dat we dat ook konden gebruiken als project voor de Podiafase dacht ik: Dat ga ik doen!

Wat is de rol van een bouwer? Waar ben je mee bezig?

We waren met een paar Bildungstudenten en een paar vrijwilligers samen. De enige richtlijnen die we kregen waren praktisch, zoals in juni moet het programma klaar zijn, de rest werd vrij gelaten. We begonnen middels het bekijken van alle niveaus en invalshoeken naar het onderwerp identiteit. We moesten kiezen waar we aandacht aan wilden besteden en daarbij vervolgens passende gastmeesters uitnodigen. 

Maar dat vind ik ook heel erg Bildung: Je weet het niet, maar er gebeurt gewoon iets en je weet, het zit wel goed!

Uiteindelijk was de invulling van de module Identiteit een samenspel van toeval en planning. Je hebt niet de volledige invloed op het programma. Achteraf vraag ik me af of alles terug is gekomen zoals bedacht. Maar dat vind ik ook heel erg Bildung: Je weet het niet, maar er gebeurt gewoon iets en je weet, het zit wel goed!

Wat heeft het bouwen van het programma jou opgeleverd?

Het heeft me veel geleerd rondom groepsprocessen. Ik kwam erachter hoe belangrijk de wijze van samenwerken is voor het eindproduct. De groep hielp mij ook relativeren. Zo kwam ik bijvoorbeeld mijn eigen perfectionisme tegen. Ik verwacht het perfecte van mezelf, dus eigenlijk indirect ook van mijn studenten. Het zou heel erg giftig zijn geweest als ik mijn perfectionisme had opgelegd aan de studenten. 

Het zou heel erg giftig zijn geweest als ik mijn perfectionisme had opgelegd aan de studenten.

Was je van plan de module ook te gaan gidsen?

Het is helemaal niet mijn plan geweest. Ik had het überhaupt niet overwogen, want ik dacht: ik moet werken. Maar het kwam ineens spontaan binnen: Ik ga het gewoon doen. Het hielp heel erg dat de mensen in mijn groep zeiden: ‘Kat, je kunt dit heel goed.’ Dat is wel de reden geweest waarom ik het uiteindelijk heb gedaan. Anders was ik te onzeker geweest over mijn eigen kunnen.

Hoe vond je het gidsen en wat heeft het je gebracht?

Ik vond het heel intens. Van te voren kon ik niet voorzien wat het met me zou doen. 

Als gids heb je zo veel rollen. Ik vind gids een paraplubegrip. Je moet inhoudelijk dingen weten, een discussie kunnen voeren, flexibel zijn en heel veel kunnen organiseren. Tegelijkertijd moet je het groepsproces en de individuele mensen in de gaten houden. Daarbij komt ook nog je eigen onzekerheid om de hoek kijken. 

Het leerde mij ook verantwoordelijkheid dragen voor de ander. Als gids moet je gewoon de knoop doorhakken. Wanneer je dat doet, kom je erachter dat er niets ergs gebeurt. Hieruit heb ik geleerd voor mezelf ook makkelijker de knoop door te hakken en mijn verantwoordelijkheid te nemen.

Wat is jou het meest bijgebleven?

Naast hele inspirerende sprekers, zijn de een-op-een gesprekken met de studenten mij het meest bijgebleven.  Ik vond dat een van de meest belonende dingen. Je kent elkaar niet echt, maar toch krijg je zo een intiem gesprek. Ik weet nu hoe fijn het is puur iets te zien in de ander en wanneer je dat aanspreekt, je ziet, hoe die persoon zich opgelucht of zelfs trots voelt. 

Hoe ben je nu nog bij Bildung betrokken? Spreek je nog mensen?

Ik heb gisteren toevallig nog een Skypegesprek gehad met drie vriendinnen van de Bildung. Dit is echt een vriendschap geworden en onze gesprekken gaan niet meer over de Bildung.  Afgelopen december was een reünie met de groep, toen hadden we een oudejaarsfeestje. Daar kwamen alle herinneringen en Bildungvibes weer naar boven!

Ik weet nog wel dat ik tijdens Bildung dacht: Dit is zo’n intense groep, hoe kun je dat ooit niet meer hebben? Het was zowat mijn wereld en we waren echt heel hecht. Ik heb wel een druk om met iedereen heel close te moeten zijn gevoeld, maar uiteindelijk ben je dat niet en is dat ook oké. Bildung lijkt daarin op een micromaatschappij. 

Heb je nog iets dat je zou willen meegeven aan een toekomstig Bildungstudent?

Ik raad iedereen aan: als je ‘nee’ in je hoofd hebt, “doen… Juist dan doen!” Met betrekking tot alles, je comfortzone, je mening: Zoek het ‘nee’ op, zoek die onzekerheid op en kijk wat er gebeurt! Want buiten Bildung heb je niet de kans om op zo’n structurele wijze iets te ontwrichten en het ook weer te fixen. Dat is heel bijzonder aan Bildung, dus maak er gebruik van. 

Want buiten Bildung heb je niet de kans om op zo’n structurele wijze iets te ontwrichten en het ook weer te fixen.