HOE IS HET PROGRAMMA OPGEBOUWD?
Binnen het programma staan persoonlijke vorming en het leren nemen en dragen van maatschappelijke verantwoordelijkheid centraal. Maandag staat in het teken van ‘Persoonlijke Vorming’, waarbij voornamelijk ethische en empathische competenties worden ontwikkeld. Dinsdag staat in het teken van de ‘Maatschappelijk actuele modules’. Hier ligt de focus op ontwikkeling van de kerncompetenties ethiek en kritisch analytisch denkvermogen. De woensdag staat in het teken van ‘Transitie & handelen’. De studenten gaan met hun focus naar buiten en aan de slag met een eigen project of experiment. De nadruk hier ligt op de kerncompetentie expressie en persoonlijk leiderschap.
Deze leeromgeving biedt jou de context waarin je je als mens volledig kunt ontwikkelen en leert jou om vanuit je eigen kracht maatschappelijke vernieuwing te realiseren.
PROGRAMMAOVERZICHT
De Bildung Academie biedt een holistisch onderwijsprogramma van 6 maanden aan waarbij een balans en afwisseling bestaat uit hoofd, handen en hart onderwijselementen. Dat wil zeggen dat de student op cognitief niveau en gevoelsniveau wordt gevoed en daarbij ook wordt uitgedaagd om bewust in actie te komen.
Het Bildung programma bestaat uit drie fases, die op hun beurt elk weer bestaan uit een opstart, een middenstuk en een afronding. De afronding bestaat uit een publieke presentatie waarin de student uiting geeft aan wat hij heeft geleerd in de vorm van een ‘materialisatie’. De fases helpen studenten focus aan te brengen in hun brede persoonlijk ontwikkeling.
FASE 1
In de eerste fase gaat de brandkraan open. Studenten worden geïntroduceerd (lees: licht overspoeld) met alles wat Bildung aan ervaringen te bieden heeft. We stellen voor het eerst onze persoonlijke leervraag op en ondervinden hoe het is om zelf aan het roer te staan van je ontwikkelingstraject. Studenten leren zich op verschillende manieren uit te drukken en komen in aanraking met wie ze zijn, waar ze voor staan en wat hun eigen waarden zijn. Aan het einde van deze fase ben je beter in staat om uitdrukking te geven aan wie je bent en wat je wilt om zodoende vorm te geven aan de rest van je ontwikkeling.
FASE 2
Na de sprong in het diepen van de eerste fase, is de tweede fase er om je gerichter te gaan verhouden tot de specifieke vraagstukken en vaardigheden die voor jou belangrijk zijn. Studenten brengen meer richting aan in hun leerlijn door zelf risicovolle experimenten aan te gaan en aan hun eigen project te gaan werken. Hierbij krijgen ze intensieve begeleiding van hun gidsen en coaches. Ondertussen blijven gastmeesters vanuit verschillende disciplines (zoals de wetenschap, kunstensector, ondernemersland en de publieke sector) input en interactieve colleges geven rondom maatschappelijk actuele thema’s. Aan het einde van fase 2 heb je een beter beeld van wat je wil op persoonlijk en maatschappelijk vlak, en wat er nodig is om daar te komen. Dit uit zich in de bekwaamheid om je bewust te verhouden tot de vier kerncompetenties van De Bildung Academie (expressie, empathie, kritisch analytisch en ethiek).
FASE 3
Op naar een duurzame Bildung houding! In de derde fase sorteren studenten voor op het leven na de Bildung. Hoe ga je de inzichten en ervaringen die je het afgelopen half jaar hebt opgedaan meenemen en actief uiten in de buitenwereld? We verbinden idealisme aan realisme door vanuit jouw waardes op zoek te gaan naar projecten, stages of werkplekken die bij jou passen. Of kies je er juist voor om zelf iets te beginnen? Aan het einde van het programma kan jij je niet alleen bewust, maar ook actief verhouden tot jezelf, de ander en de wereld om je heen.