logo
Eugene Sutorius was er vanaf het begin bij toen de Bildung Academie werd opgericht. Als docent retorica aan de UvA had hij al lang de diep gekoesterde wens samen met studenten vormingsonderwijs op te zetten. Naar zijn idee is er binnen het huidige onderwijssysteem een 
Lees verder
Begrippen zoals A.I., machine learning en Big Data. We worden er dagelijks mee doodgegooid, maar wat houden ze nou écht in? Tijdens de module digitalisering van de Bildung Master gaan de studenten op zoek naar antwoorden en leren ze zich verhouden tot dit thema. Digitalisering 
Lees verder
De groeiende problematiek rondom het onderwijs blijft onderwerp van gesprek en de reden voor vele zorgen binnen de onderwijsbranche. Het lerarentekort vormt op dit moment een grote maatschappelijke uitdaging. Noodmaatregelen van scholen hebben direct effect op de onderwijskwaliteit en daarnaast zien we kansenongelijkheid bij het 
Lees verder
‘’In het ontwikkelen van onderwijs van nu moet het relationele ook meegenomen worden.’’  – Koen Wessels Door het groeiende lerarentekort neemt het aantal zzp-docenten toe. Schoolleiders vinden het zorgelijk. De kwaliteit zou onder druk komen te staan, aldus de Trouw. Het is een veel besproken 
Lees verder
Volgens de Rijksoverheid voelt meer dan een miljoen Nederlanders zich sterk eenzaam. 80 procent van de Nederlanders beschouwt dit als een redelijk groot tot zeer groot probleem. Afgelopen week was de tiende editie van de Week tegen Eenzaamheid, waarbij landelijk aandacht werd besteed aan dit 
Lees verder
In gesprek met gastmeester Aynouk Tan (1982). In september verzorgt zij een tweedelig gastcollege tijdens de Bildung master waarin de studenten de relatie tussen uiterlijk en identiteit gaan onderzoeken en ervaren. Tan gebruikt mode en kleding als middel om identiteitsthema’s en queer politiek aan te kaarten. Wat 
Lees verder
Precies een jaar geleden verscheen de volgende column, geschreven door Lisanne de Berg, docent Nederlands aan het Joke Smit College en mede-initiatiefnemer van Bildung voor Docenten. Destijds geschreven naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant waarin directeur Jolanda Hogewind van het Calvijn College zei dat docenten eens 
Lees verder
Op 30 augustus 2019 begint een nieuwe groep studenten aan het gloednieuwe Bildung masterjaar.  Naast de gastexperts waarvan de studenten tijdens het Bildung masterjaar les krijgen wordt het intensieve proces dat tijdens het masterjaar doorlopen wordt ook begeleid door gidsen. Zo zijn er meerdere jaargidsen 
Lees verder
Door: Jonas Moons, docent onderzoeksvaardigheden en data science aan de Hogeschool Utrecht, deelnemer Bildung voor Docenten 2018-2019. Ik nam plaats tussen de studenten. Het verschil was direct voelbaar. Een licht gevoel van onwennigheid, onveiligheid bekroop me. Weg was mijn zekerheid, mijn status, mijn rol. Ik voelde 
Lees verder
Wat maakt iemand effectief in het overbrengen van een bepaalde boodschap in een verbale context? Tijdens het programma van de Bildung Sprekers Academie ga je op zoek naar hoe je vanuit jouw persoonlijkheid een publiek tot aandacht en verwondering kunt brengen. Binnen een gevarieerde groep 
Lees verder