Omar Mostafa
Wie ben je?
Mijn naam is Omar.
Wat doe je voor werk?
Deze vraag heeft mij altijd al gefascineerd, vooral hoe makkelijk en vaak de vraag wordt gesteld, en hoe belangrijk het antwoord is voor de identiteit van de persoon aan wie het wordt gevraagd. Ik was er zó door gefascineerd dat ik er zelf, bij anderen en in mijn studies constant mee bezig was, en daar stiekem nooit mee ben opgehouden.
Maar wat doe je dan?
Ik adviseer over, ontwerp en faciliteer leerprogramma's voor dingen die je (nog) niet in het onderwijs leert. Daar leer je namelijk vaak specifieke kennis en vaardigheden om een bepaalde baan te krijgen. Je leert echter niet hoe dat zich verhoudt tot jou als persoon of als belangrijke schakel in de maatschappij. Dat doe ik met name voor en met diverse twintigers tijdens of naast hun studie of werk.
Op welke thema's richt je je?
Ik maak en geef graag advies en training over alles wat te maken heeft met introspectie, empathie, samenwerken, maatschappelijk actief handelen en ethiek.
Hoe doe je dat het liefst?
Ik krijg energie van maken en verbinden. In co-creatie met zoveel mogelijk diverse mensen weet ik, dankzij mijn kritische blik en oplossingsgerichtheid, unieke concepten te ontwikkelen. Het liefst doe ik dat op een manier die ruimte biedt om middels die unieke concepten mensen met zichzelf, elkaar en de samenleving te verbinden.
Hoe ziet dat eruit?
Een voorbeeld waar ik erg trots op ben bij de Bildung Academie, is het programma Ambassadeurs van Amsterdam. In het kort is het een leiderschapsprogramma voor twintigers die zichzelf willen ontwikkelen en iets terug willen doen voor de stad Amsterdam. Gedurende drie maanden komen we wekelijks samen om na te denken over én te handelen naar hoe ze iets voor de ander in de stad kunnen doen. Ik krijg enorm veel energie van het opzetten van de verhaallijn tot aan het begeleiden van een werkvorm en alles daar tussenin.
Hoe heeft het onderwijs jou gevormd?
In het onderwijs voelde ik me vaak onbegrepen. Als kind stelde ik mijn moeder en later docenten net zo vaak waarom-vragen over doodgewone zaken, tot ze geen antwoorden hadden. Daardoor leerde ik mezelf, de ander en de wereld beter kennen. Echter, associeerde ik die vragende houding met dingen niet weten. Onder andere daardoor groeide ik op met weinig zelfvertrouwen. Er was voor mij geen plek waar ik op een prettige manier over die vragen kon praten. Dat onbegrepen voelen heeft mij positief gevormd. Ik geloof dat bijna iedereen dit soort transformaties meemaakt en daardoor een uniek verhaal heeft. Het is slechts een kwestie van dat verhaal (soms zelf nog) te ontdekken. In het onderwijs, en later het bedrijfsleven, kreeg ik vaak het idee dat je het verhaal van de ander en jezelf achterwege moest laten, terwijl dit juist de plekken zijn die ons kunnen verbinden in een gezamenlijke zoektocht.
Hoe wil jij het onderwijs vormen?
Voor mij is Bildung een middel tot een nieuwe vorm van onderwijs. Bildung betekent voor mij een veilige plek waar je geprikkeld wordt om te reflecteren en te handelen op en over wie je bent, waar je bent, met wie je bent, en wat je kan, wil, of zou moeten doen. Bildung is voor mij samen dat verhaal veilig ontdekken en verder ontwikkelen. Weten wat de vrijheid van mens-zijn is, en de verantwoordelijkheid om daar wat mee te doen.
Wat heb je vóór de Bildung Academie gedaan?
In mijn studies koos ik een voor mij 'veilig' pad met baanzekerheid, om daarna pas iets te gaan doen wat ik leuk vond. Toch is er een rode draad te ontdekken in mijn studie-achtergrond. Tijdens mijn studies stelde ik de vragen: 'Hoe stimuleer je de ontwikkeling van mensen binnen organisaties?' - bachelor in HR - , 'Hoe werken groepen (in) organisaties samen?' - master in organisatiewetenschappen - , en 'Welke verantwoordelijkheid hebben (mensen in) organisaties?' - master in ethiek. Centraal staat de vraag: 'Hoe verhoudt de moderne mens zich tot werk?'
Na mijn studies begon ik met werken bij een organisatie-adviesbureau, waar ik een kijkje heb mogen nemen achter de schermen van verschillende organisaties. Vervolgens maakte ik de stap naar een grote organisatie waar ik rollen vervulde op het gebied van medewerker- en organisatieontwikkeling. Hier kwam ik in aanraking met het leren en ontwikkelen in de vorm van het opzetten en faciliteren van ontwikkelings- en leiderschapsprogramma's. Die passie wilde ik graag combineren met een intrinsieke focus op menselijke ontwikkeling en ethiek. Dat kon ik in het bedrijfsleven niet kwijt. Zo kwam ik bij de Bildung Academie terecht, waar (mijn) vragen de drijfveer zijn voor menselijke ontwikkeling en een betere toekomst.