Programma-ontwikkeling

Expertise en organisatiekracht

Van eerste ontwerp tot slotevaluatie. Wij ontwikkelen, verbeteren en begeleiden opleidingsprogramma’s voor leerlingen, studenten, docenten en (young) professionals.

Met onze didactische en pedagogische expertise, organisatiekracht en ons netwerk van onder andere coaches, trainers en docenten ontwikkelen wij diverse programma’s voor bedrijven, gemeenten en onderwijsinstellingen binnen- of extracurricular.

Nieuwe kijk op leren, ontwikkelen & opleiden

Leren draait niet alleen om het overdragen van kennis en vaardigheden, het stelt ons in staat om onszelf als heel mens te ontwikkelen. Als heel mens in deze tijd.

Hoe bereid je studenten voor op een wereld vol (digitale) prikkels? Hoe begeleid je young professionals bij het maken van bewuste en zinvolle carrièrekeuzes die aansluiten bij hun essentie? Hoe koppel je de talentontwikkeling van jongeren aan zich inzetten voor hun omgeving? De omgang met dit soort vragen vereist nieuwe manieren van leren, ontwikkelen en opleiden.

Het Bildung Netwerk

Onze rollen

  • Procesbegeleider & inhoudelijk ontwikkelaar

Wij begeleiden de (door)ontwikkeling van opleidingsprogramma’s. Hierbij kunnen wij de rol innemen van procesbegeleider: wij coördineren en faciliteren het gehele ontwikkelproces. Van het vroegste programma-idee tot aan de eerste dag. Een andere mogelijkheid is dat wij als lid van het ontwikkelteam aansluiten en zo onze kennis en ervaring inbrengen.

  • Uitvoerder & evaluator

We begeleiden de (door)ontwikkeling van opleidingsprogramma’s en voeren deze uit. Het beoogde programma kopen organisaties bij ons in. Daarvoor hebben wij een reeds bewezen en bestaand aanbod of kunnen we een nieuw programma ontwikkelen.

Hoe we werken

Wat kun je van ons verwachten?

Innovatieve methodes

We geven invulling aan alle dimensies van goed opleiden en rekken deze op. We formuleren leerdoelen op het scherpst van de snede, gebruiken innovatieve werkvormen (ooit gehoord van het Risicovol Experiment, de Digitale Detox of Pijnbankcolleges?) en ontwikkelen bijpassende vormen van toetsing en beoordelen.

Bottom-up

Samenwerken met de doelgroep staat bij ons centraal: niet alleen met incidentele klankbordgroepen, maar in bottom-up bouwprocessen. Zo horen we niet alleen wat doelgroep wil, maar co-creëren we het programma met hen voor wie het is bedoeld.

Experts uit diverse domeinen

In onze programma’s betrekken we experts uit verschillende domeinen zoals de kunst, de wetenschap, het bedrijfsleven of de sport. Op maandag een college over de theorie achter transitieprocessen, op vrijdag op bootcamp met het Nederlandse leger om individuele en gezamenlijke grenzen te verleggen. Zo gaan we aan de klassieke grenzen van onderwijs voorbij.

Strategische inbedding

We ontwikkelen programma’s altijd met oog voor de brede organisatorische context van jouw organisatie: van strategische doelen en tot stakeholder integratie en duurzame financiële bedding.

Een greep uit ons trainingsaanbod

Aangepast op actuele organisatievragen

people of bildung

Storytelling

De kunst van het verhalen vertellen is eeuwenoud en vandaag nog net zo relevant. Aan de hand van diverse technieken leren teams zichzelf beter uitdrukken op een manier die impact maakt.

members of bildung

Professionaliteit

Optimaal kansen benutten. Bepaal de gewenste en feitelijke professionaliteit als team en identificeer de groeimogelijkheden om effectiever te kunnen presteren.

members of bildung

Motivatie en wilskracht

Een wetenschappelijke benadering van intrinsieke motivatie met vertaalslag naar de praktijk. Krijg controle over wilskracht en ontdek wat je als team nodig hebt om succesvol te zijn.

members of bildung

Jobcrafting

Met deze bewezen preventieve aanpak van burn-outs krijgen professionals de ruimte om te ontdekken hoe hun werk beter aan kan sluiten op hun kwaliteiten en behoeftes.

members of bildung

Zingeving en werk 

Zonder zingeving loop je uiteindelijk vast. Deze training leidt tot een hernieuwde energie rond je werk door de weg naar binnen te gaan en te herbronnen op wat voor jou de essentie is.

members of bildung

Improvisatie vermogen

Professionals die vastzitten: door te oefenen met improvisatie kan er een nieuwe flow ontstaan in je team waardoor jullie uitdagingen met nieuwe energie en plezier aangaan.

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

Ervaringen uit Het Bildung Netwerk

Tanja Jadnanansing

Politica | Bildungdocent | Voorzitter stadsdeel Amsterdam Zuidoost

Wat ik meeneem uit mijn ervaring met De Bildung Academie is het samen het LEF (Luisteren, Empathie en Flexibiliteit) hebben om anders te denken over hoe wij onze samenleving kunnen dienen.

Vinod Subramaniam

Voorzitter CvB Universiteit Twente | Hoogleraar

Wat ik goed vond aan de samenwerking met De Bildung Academie was de passie, betrokkenheid, innovatieve kracht.

Ahlem Taboubi

Marketeer

Iedereen die betrokken is bij De Bildung Academie heeft liefde voor Bildung en een gezamenlijk doel om jongeren te voorzien van kennis en zelfontwikkeling. Door het gezamenlijk doel ben je bereid om alles uit je werk te halen en lopen samenwerkingen soepel.

Eva Meijerink

Programma Manager | Vrije Universiteit

De Bildung Academie weet persoonlijke ontwikkeling te plaatsen in de actuele maatschappelijke context. Zij hebben de juiste expertise en begeleiding voor studenten die bewuster in het leven willen staan.

Leonard Hoek

Eigenaar | Generation

Onze samenwerking is een belangrijk verlengstuk geworden voor de ontwikkeling van mensen die bij ons werken. Daarnaast versterkt het onze propositie richting onlangs afgestudeerde mensen en opdrachtgevers.

Kees Spijker

Directeur | The New School

Met hulp van De Bildung Academie hebben wij Bildung op een nog bredere manier verweven in ons curriculum. Dit draagt allemaal bij aan ons doel om studenten bewust te blijven maken van hun eigen rol in de wereld.

Fatima El Amrani

Programmamanager | Gemeente Amsterdam

De Bildung Academie weet samen met jou en andere betrokkenen een hecht team te vormen en verschillende perspectieven samen te brengen. Ze zijn toegankelijk, open en wisten vanuit de gedachtegang achter ons leiderschapsprogramma altijd kritisch vooruit te denken.

Laurens Nooren

Bildungdocent | Partner | Remind Learning

De Bildung Academie biedt ruimte en reflectie aan studenten in een context waarin schaarste en keuzestress de norm is.

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

Voorbeelden van samenwerkingen

This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

Het Bildung Netwerk

Kennis en ervaring uit verschillende domeinen

Persoonlijke-professionele en maatschappelijke uitdagingen vragen om samenwerking over de grenzen van verschillende disciplines heen. Daarom bundelen we krachten met mensen en organisaties in Het Bildung Netwerk. We bewegen ons in het onderwijs, de wetenschap, de kunst, de publieke sector en het duurzame bedrijfsleven.

No items found.
This is some text inside of a div block.
This is some text inside of a div block.

Persoonlijk en vrijblijvend

Plan kennismaking

We begrijpen dat het fijn kan zijn om te sparren over wat we voor jou en jouw organisatie kunnen betekenen.

Plan een vrijblijvend en persoonlijk kennismakingsgesprek door op een beschikbare datum in de agenda te klikken. Dan helpen wij je graag bij het beantwoorden van je vragen.

Veelgestelde vragen

Wat zijn jullie tarieven?

De Bildung Academie realiseert programma’s van verschillende omvang en intensiteit. Samen kijken we wat er binnen jullie beschikbare budget mogelijk is. Hierbij werken we met een vaste prijs of uurtarief. Het tarief bepalen we samen afhankelijk van de complexiteit, omvang en duur van het ontwikkel- en uitvoeringstraject.

Hoelang duurt het om een programma te ontwikkelen?

Onze programmamakers, trainers en docenten schakelen snel. Ze zijn zowel betrokken bij langlopende ontwikkeltrajecten als bij programma's die op korte termijn en soms onder hoge druk ontwikkeld (moeten) worden.

Welke rollen nemen jullie aan?

Procesbegeleider & inhoudelijk ontwikkelaar
Wij begeleiden de (door)ontwikkeling van opleidingsprogramma’s. Hierbij kunnen wij de rol innemen van procesbegeleider: wij coördineren en faciliteren het gehele ontwikkelproces, van het vroegste programma-idee tot aan de eerste dag. Een andere mogelijkheid is dat wij als lid van het ontwikkelteam aansluiten en zo onze kennis en ervaring inbrengen.

Uitvoerder & evaluator
We begeleiden de (door)ontwikkeling van opleidingsprogramma’s en voeren deze uit. Het beoogde programma wordt bij ons ingekocht.

Wat gebeurt er na de samenwerking?

We nodigen organisaties met wie we samenwerken uit voor Het Bildung Netwerk. Een collectief van mensen en organisaties met de wil om in verbinding met zichzelf en anderen maatschappelijke verantwoordelijkheid te dragen. Samen bouwen we aan de universiteit van de 21e eeuw: het ideaalbeeld rondom onderwijs, leren & ontwikkelen.

Het Bildung Netwerk betekent voor jouw organisatie onder andere: 

  • Nieuw talent: bouw relaties op met toekomstige medewerkers, trainers of coaches
  • Zichtbaarheid: ga mee in de communicatie naar onze talentpool, het zakelijk netwerk en PR
  • Positionering: verstevig je profilering op maatschappelijke betrokkenheid en ontwikkeling van mensen
  • Zakelijk netwerk: wissel best practices uit, bouw coalities en benut hiermee samenhangende kansen

Lees hier meer over Het Bildung Netwerk.

Wat is De Bildung Academie?

De Bildung Academie ontwikkelt programma’s en biedt training, coaching en advies rondom persoonlijke-professionele ontwikkeling en maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef. 

In onze ideale wereld brengen we zo veel mogelijk mensen in contact met zichzelf en in verbinding met anderen. Als collectief pakken zij persoonlijke en maatschappelijke uitdagingen aan.

Daarom bouwen we aan de universiteit van de 21e eeuw. Dat doen we samen met Het Bildung Netwerk: een community die bestaat uit nieuwe generaties studenten en (young) professionals, docenten, kunstenaars, wetenschappers en organisaties binnen de publieke sector, het onderwijs en het duurzame bedrijfsleven.

Voor welke doelgroepen ontwikkelen en draaien jullie programma’s?

Op basis van onze kennis en ervaring helpen we met het (door)ontwikkelen van opleidingen, leertrajecten, en traineeships voor jongeren, young professionals, docenten en trainers. Dat doen we binnen het bestaande onderwijs (geaccrediteerd en non-geaccrediteerd), voor het bedrijfsleven en de overheid.

Welke aanpak en methodes gebruiken jullie?

We beginnen met een eenmalige startsessie waarin we inspireren en samen de juiste startvraag en doelen identificeren. Daarbij kan de startsessie worden ingezet voor een Bildung-nulmeting: samen kijken we waar jullie nu staan en wat er nodig is.

In het ontwikkelproces hanteren wij de de Bildung Development-tool: een instrument waarmee we samen de voornaamste bildungkansen, -uitdagingen en vervolgstappen bepalen. Onze programma’s worden bovengemiddeld goed geëvalueerd door deelnemers en docenten.

De inhoud van met ons ontwikkelde programma's wordt gekenmerkt door gerichte interventies en activerende werkvormen zoals Theory U, Socratische Dialoog, Design Thinking.

Met welke programma ideeën kan ik bij jullie terecht?

Wij ontwikkelen en draaien programma’s onder meer rond de volgende thema’s:

  • persoonlijk-professionele ontwikkeling.
  • democratisch burgerschap
  • wereldburgerschap
  • kansengelijkheid
  • (mentaal) welzijn
  • jongerenparticipatie
  • (persoonlijk) leiderschap
  • digitalisering
  • duurzaamheid
  • life- en 21st century skills
  • onboarding & retainment van (jonge) medewerkers
  • zingeving

Wat is Bildung?

Bildung is je actief, bewust en ethisch verhouden tot je innerlijke zelf, de ander en de wereld. Het staat voor het ideaal dat mensen zich zo breed mogelijk persoonlijk ontwikkelen en maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen.

Wij hebben ons laten inspireren door het gedachtegoed van klassieke bildungsdenkers als Wilhelm von Humboldt (1767 - 1835) en Theodor Adorno (1903-1969), maar ook door hedendaagse denkers als Gert Biesta, Martha Nussbaum en Roman Krznaric.

Lees meer over Bildung en onze ontstaansgeschiedenis