Expertise en organisatiekracht
Van eerste ontwerp tot slotevaluatie. Wij ontwikkelen, verbeteren en begeleiden opleidingsprogramma’s voor leerlingen, studenten, docenten en (young) professionals.
Met onze didactische en pedagogische expertise, organisatiekracht en ons netwerk van onder andere coaches, trainers en docenten ontwikkelen wij diverse programma’s voor bedrijven, gemeenten en onderwijsinstellingen binnen- of extracurricular.
Met deze organisaties werken we o.a. samen
Nieuwe kijk op leren, ontwikkelen & opleiden
Leren draait niet alleen om het overdragen van kennis en vaardigheden, het stelt ons in staat om onszelf als heel mens te ontwikkelen. Als heel mens in deze tijd.
Hoe bereid je studenten voor op een wereld vol (digitale) prikkels? Hoe begeleid je young professionals bij het maken van bewuste en zinvolle carrièrekeuzes die aansluiten bij hun essentie? Hoe koppel je de talentontwikkeling van jongeren aan zich inzetten voor hun omgeving? De omgang met dit soort vragen vereist nieuwe manieren van leren, ontwikkelen en opleiden.
Onze rollen
- Procesbegeleider & inhoudelijk ontwikkelaar
Wij begeleiden de (door)ontwikkeling van opleidingsprogramma’s. Hierbij kunnen wij de rol innemen van procesbegeleider: wij coördineren en faciliteren het gehele ontwikkelproces. Van het vroegste programma-idee tot aan de eerste dag. Een andere mogelijkheid is dat wij als lid van het ontwikkelteam aansluiten en zo onze kennis en ervaring inbrengen.
- Uitvoerder & evaluator
We begeleiden de (door)ontwikkeling van opleidingsprogramma’s en voeren deze uit. Het beoogde programma kopen organisaties bij ons in. Daarvoor hebben wij een reeds bewezen en bestaand aanbod of kunnen we een nieuw programma ontwikkelen.
Hoe we werken
Wat kun je van ons verwachten?
Innovatieve methodes
We geven invulling aan alle dimensies van goed opleiden en rekken deze op. We formuleren leerdoelen op het scherpst van de snede, gebruiken innovatieve werkvormen (ooit gehoord van het Risicovol Experiment, de Digitale Detox of Pijnbankcolleges?) en ontwikkelen bijpassende vormen van toetsing en beoordelen.
Bottom-up
Samenwerken met de doelgroep staat bij ons centraal: niet alleen met incidentele klankbordgroepen, maar in bottom-up bouwprocessen. Zo horen we niet alleen wat doelgroep wil, maar co-creëren we het programma met hen voor wie het is bedoeld.
Experts uit diverse domeinen
In onze programma’s betrekken we experts uit verschillende domeinen zoals de kunst, de wetenschap, het bedrijfsleven of de sport. Op maandag een college over de theorie achter transitieprocessen, op vrijdag op bootcamp met het Nederlandse leger om individuele en gezamenlijke grenzen te verleggen. Zo gaan we aan de klassieke grenzen van onderwijs voorbij.
Strategische inbedding
We ontwikkelen programma’s altijd met oog voor de brede organisatorische context van jouw organisatie: van strategische doelen en tot stakeholder integratie en duurzame financiële bedding.
Een greep uit ons trainingsaanbod
Aangepast op actuele organisatievragen
Persoonlijk en vrijblijvend
Plan kennismaking
We begrijpen dat het fijn kan zijn om te sparren over wat we voor jou en jouw organisatie kunnen betekenen.
Plan een vrijblijvend en persoonlijk kennismakingsgesprek door op een beschikbare datum in de agenda te klikken. Dan helpen wij je graag bij het beantwoorden van je vragen.
Veelgestelde vragen
Wat zijn jullie tarieven?
De Bildung Academie realiseert programma’s van verschillende omvang en intensiteit. Samen kijken we wat er binnen jullie beschikbare budget mogelijk is. Hierbij werken we met een vaste prijs of uurtarief. Het tarief bepalen we samen afhankelijk van de complexiteit, omvang en duur van het ontwikkel- en uitvoeringstraject.
Hoelang duurt het om een programma te ontwikkelen?
Onze programmamakers, trainers en docenten schakelen snel. Ze zijn zowel betrokken bij langlopende ontwikkeltrajecten als bij programma's die op korte termijn en soms onder hoge druk ontwikkeld (moeten) worden.
Welke rollen nemen jullie aan?
Procesbegeleider & inhoudelijk ontwikkelaar
Wij begeleiden de (door)ontwikkeling van opleidingsprogramma’s. Hierbij kunnen wij de rol innemen van procesbegeleider: wij coördineren en faciliteren het gehele ontwikkelproces, van het vroegste programma-idee tot aan de eerste dag. Een andere mogelijkheid is dat wij als lid van het ontwikkelteam aansluiten en zo onze kennis en ervaring inbrengen.
Uitvoerder & evaluator
We begeleiden de (door)ontwikkeling van opleidingsprogramma’s en voeren deze uit. Het beoogde programma wordt bij ons ingekocht.
Wat gebeurt er na de samenwerking?
We nodigen organisaties met wie we samenwerken uit voor Het Bildung Netwerk. Een collectief van mensen en organisaties met de wil om in verbinding met zichzelf en anderen maatschappelijke verantwoordelijkheid te dragen. Samen bouwen we aan de universiteit van de 21e eeuw: het ideaalbeeld rondom onderwijs, leren & ontwikkelen.
Het Bildung Netwerk betekent voor jouw organisatie onder andere:
- Nieuw talent: bouw relaties op met toekomstige medewerkers, trainers of coaches
- Zichtbaarheid: ga mee in de communicatie naar onze talentpool, het zakelijk netwerk en PR
- Positionering: verstevig je profilering op maatschappelijke betrokkenheid en ontwikkeling van mensen
- Zakelijk netwerk: wissel best practices uit, bouw coalities en benut hiermee samenhangende kansen
Wat is De Bildung Academie?
De Bildung Academie ontwikkelt programma’s en biedt training, coaching en advies rondom persoonlijke-professionele ontwikkeling en maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef.
In onze ideale wereld brengen we zo veel mogelijk mensen in contact met zichzelf en in verbinding met anderen. Als collectief pakken zij persoonlijke en maatschappelijke uitdagingen aan.
Daarom bouwen we aan de universiteit van de 21e eeuw. Dat doen we samen met Het Bildung Netwerk: een community die bestaat uit nieuwe generaties studenten en (young) professionals, docenten, kunstenaars, wetenschappers en organisaties binnen de publieke sector, het onderwijs en het duurzame bedrijfsleven.
Voor welke doelgroepen ontwikkelen en draaien jullie programma’s?
Op basis van onze kennis en ervaring helpen we met het (door)ontwikkelen van opleidingen, leertrajecten, en traineeships voor jongeren, young professionals, docenten en trainers. Dat doen we binnen het bestaande onderwijs (geaccrediteerd en non-geaccrediteerd), voor het bedrijfsleven en de overheid.
Welke aanpak en methodes gebruiken jullie?
We beginnen met een eenmalige startsessie waarin we inspireren en samen de juiste startvraag en doelen identificeren. Daarbij kan de startsessie worden ingezet voor een Bildung-nulmeting: samen kijken we waar jullie nu staan en wat er nodig is.
In het ontwikkelproces hanteren wij de de Bildung Development-tool: een instrument waarmee we samen de voornaamste bildungkansen, -uitdagingen en vervolgstappen bepalen. Onze programma’s worden bovengemiddeld goed geëvalueerd door deelnemers en docenten.
De inhoud van met ons ontwikkelde programma's wordt gekenmerkt door gerichte interventies en activerende werkvormen zoals Theory U, Socratische Dialoog, Design Thinking.
Met welke programma ideeën kan ik bij jullie terecht?
Wij ontwikkelen en draaien programma’s onder meer rond de volgende thema’s:
- persoonlijk-professionele ontwikkeling.
- democratisch burgerschap
- wereldburgerschap
- kansengelijkheid
- (mentaal) welzijn
- jongerenparticipatie
- (persoonlijk) leiderschap
- digitalisering
- duurzaamheid
- life- en 21st century skills
- onboarding & retainment van (jonge) medewerkers
- zingeving
Wat is Bildung?
Bildung is je actief, bewust en ethisch verhouden tot je innerlijke zelf, de ander en de wereld. Het staat voor het ideaal dat mensen zich zo breed mogelijk persoonlijk ontwikkelen en maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen.
Wij hebben ons laten inspireren door het gedachtegoed van klassieke bildungsdenkers als Wilhelm von Humboldt (1767 - 1835) en Theodor Adorno (1903-1969), maar ook door hedendaagse denkers als Gert Biesta, Martha Nussbaum en Roman Krznaric.
Lees meer over Bildung en onze ontstaansgeschiedenis.