Tiffany Gritzalis
Leuk dat ik nu een SWOT-analyse kan maken, maar wie ben ik eigenlijk?
In deze tijden - waarin we steeds meer letterlijk van God los zijn - moeten we opnieuw uitvinden waar we voor leven, naar welke waarden we streven, wat belangrijk voor ons is en wie we zelf zijn. Wat je van het leven ‘vroeger’ vond, mag je zelf bepalen; de rolverdeling was in ieder geval duidelijk. Je trouwde, de man werkte, de vrouw voedde de kinderen op, om acht uur keek je naar het journaal en op zondag zat je in de kerk. Nu hebben we veel meer keuzes te maken – maar hoe maak je die keuzes? Op welke idealen of waarden baseer je dat? Neem je een tussenjaar of studeer je toch nog door? Begin je nu al aan kinderen of wacht je juist nog even? Jaag je nu de volgende stap in je carrière na of moet je deze tijd juist gebruiken om nog te gaan reizen?
De 21e eeuw kenmerkt zich onder andere door deze vragen in de persoonlijke en professionele vorming. Waar je vroeger je vorming ontwikkelde met behulp van je ouders, de gemeenschap en de kerk, verlangen veel mensen deze vorming nu in het onderwijs. Maar ons reguliere onderwijs is hier nog helemaal niet op ingericht. Niet zo gek dus dat je na je studie misschien denkt: ‘Leuk dat ik nu een SWOT-analyse kan maken, maar wie ben ik eigenlijk?’ Dat gemis, dat is Bildung. Een gemis dat ik zelf al sinds de vroege puberteit heb en waarvan ik me lange tijd heb afgevraagd wat het nou is en waarom niemand zich daar om lijkt te bekommeren. Vragen die ik had die niemand kon beantwoorden. Daarom is voor mij het begeleiden van anderen bij hun Bildung-proces zo belangrijk. In de woorden van Ayesha Siddiqi: ‘’Be the person you needed when you were younger’’.
Voor mij voelt coaching alsof iemand in het donker een puzzel aan het maken is en ik een lampje bij kan schijnen
Ik adviseer, ontwerp en geef trainingen, coachtrajecten en intervisie. Bij De Bildung Academie ben ik programmacoördinator van Het Bildung Halfjaarprogramma en van Bildung Coaching & Training. Het Halfjaarprogramma is toch wel mijn kindje, waar ik, ondanks dat het twee keer per jaar inderdaad een hele bevalling is, niet meer zonder zou willen. Het is alles wat je had willen leren tijdens je school/studie, maar niet hebt gehad. Het zijn de bijzondere inspiratiemomenten uit nieuwe kennis, maar vooral ook uit werkvorm en groepsdynamiek die bijdragen aan de magie van dit programma.
Daarnaast zijn de individuele coaching gesprekken die ik voer onmisbaar voor mij. Het is fantastisch om te zien wat je in een uurtje al met iemand kan bereiken. Voor mij voelt coaching alsof iemand in het donker een puzzel aan het maken is en ik een lampje bij kan schijnen. Het geeft heel veel voldoening om zo dichtbij mensen te mogen komen en te zien dat ze zich beter voelen na onze gesprekken.
Master in Levenslooppsychologie en freelance psycholoog
Geteisterd door een depressie, was mijn tijd op de middelbare school geen succes. Na het niet succesvol afronden van de havo, besloot ik om een opleiding MBO Werktuigbouwkunde te doen. Na het behalen van mijn lasdiploma, realiseerde ik me dat ik dit niet de rest van mijn leven wilde doen. Nog steeds zonder diploma, had ik geen andere keus dan op het volwassenenonderwijs mijn vmbo te halen. Ondertussen waren al mijn vrienden al aan het studeren. Omdat ik altijd baantjes in de sales had, besloot ik daarna een HBO-traject Commerciële Economie te starten. Hier bleek ik geen interesse te hebben voor de economische kant, maar door alles wat ik las over de psychologie achter de marketing, groeide mijn motivatie om te leren. Toch duurde het nog even voordat ik de overstap heb gemaakt naar HBO Toegepaste Psychologie. Niet omdat het nooit eerder in me was opgekomen, maar omdat ik dat idee onbewust had weggestopt op een plank gelabeld ‘dat kan ik toch niet’. Ondertussen volgde ik trainingen over persoonlijk leiderschap en growth mindset en merkte ik dat salesmedewerkers goed reageerden op mijn coaching technieken. Met de gedachte ‘’Fuck it, we zien het wel’’, startte ik met de opleiding Toegepaste Psychologie. Een paar jaar later studeerde ik af met een 8,1 en werd mij gevraagd of mijn scriptie gebruikt mocht worden als voorbeeld voor andere studenten. Dit gaf me genoeg zelfvertrouwen om te starten met een master Levenslooppsychologie en om mijn ZZP carrière als freelance psycholoog te lanceren. Beiden doe ik nog steeds met veel motivatie en voldoening, want hoewel de liefde van mijn leven gewoon bij mij thuis op de bank zit, zal hij altijd de gedeelde eerste plaats met de psychologie moeten delen.